WikiLeaks' Julian Assange Gets Russian TV Show

Lights, camera, action. This Tuesday, WikiLeaks founder and hacker superstar, Julian Assange, will premiere his new show, "The World Tomorrow," on the Russian government's satellite channel, Russia Today. It will be broadcasted online and on air in English, Spanish and Arabic - three of the most widely spoken languages in the world - and is sure to piss off the top echelons of governments across the globe.

The promotion above, released internationally Friday, is a snippet of what's to come the most authority-hated, pursued man in the world. And, boy, does it look interesting.

With clips from Occupy Wall Street, the Arab Spring and the plight of Assange after his arrest, the video ends on the founder's epic and title-producing note, "Today, we're on a quest for revolutionary ideas that can change the world tomorrow." But how does hacktivism translate into a TV show and why did Assange choose Russia, a country known for its harsh anti-journalist measures?

Moving away from the hard, concrete material found in the leaked cables, Assange sought to bring his message of ultimate transparency to a larger audience. In a more foreign-based video for the show, he is heard saying that he wants "to get the maximum political impact possible" by switching to television. 

And, if the aftermath of the largest diplomatic controversy in modern history is any example, the effect that this medium change could have is completely unpredictable - and that is the real entertainment.

It is a bit strange that the underground Assange is partnering with the mainstream Kremlin, the first network to buy the exclusive rights to the show, but the WikiLeaks founder swears on the organization's website that the Russian government has not "been involved in the production process." 

The editor-in-chief (and, technically, an employee in Putin's government) of Russia Today, Margarita Simonyan, backed this odd contradiction when she said that Assange was trying to "[rally] a global audience of open-minded people who question what they see in mainstream media."

Aside from that not making much sense, the names of Assange's first 12 guests have yet to be released (transparency only goes so far...) but it goes without saying that the show will send shock-waves throughout the protest circuits, both off and online. Now, the next question: will we be able to watch it on Netflix?

Follow John Surico @JSuricz
My Voice Nation Help
19 comments
DavidScott
DavidScott

I can't find videos of this show on the internet. Does anybody know where to watch this show? The pressure from the big political powers in the world may silenced him. But I think someday truth will come out in open.

oceansatellites
oceansatellites

THANK YOU! for pointing out the disingenuous, inaccurate, skewed "reporting" on RT in this post.  How absolutely ridiculous to even suggest that RT is "government controlled".  Tells you exactly what this hack is trying (and FAILING) to do.  Clearly not a journalist.1.2 Meter Satellite Dish  

Mork
Mork

What do you expect? It's the Village Voice. They allow sex traffickers run ads in their rag.

thomasaf
thomasaf

Ignorance is killings us. Let the light shine, baby. The more opportunities the world's citizens have a voice the safer and freer we will all be. Open all the doors and windows and let some Fresh air in. I Love this news.

multipole
multipole

RT bought a non-exclusive licence; there is no story, scandal or partnering. Why join this false meme bandwagon. It's bad journalism abetting anti-wikileaks propaganda.

James Lakinn
James Lakinn

Every free thinking individual should be able to see chanels like "RT" and "Al Jazeera". I find them to be truly independent of the usual Washington version of events. Not sure what Assange is going to cover, but I know he won't hold any punches. Good job, RT.

caroline
caroline

Did this writer do any fact checking on what he was writing about? I was stunned when he made it sound like RT was some hack news outlet. I guess if it doesn't sound like, look like FOX, he is suspicious on the face of it. I've watched RT many times, and the reporting is spectacular and fascinating. I'm glad that Assange is doing this show, I can hardly wait.

Tom
Tom

This can only be a good thing. Assange may be able to alert the lethargic. Well some of them anyway. I predict George Galloway and John Pilger will be interviewed. I suppose it's too much to hope for Mark Steyn as well.

Navy-vet
Navy-vet

It might be on streaming video.

Georgebuzzetti
Georgebuzzetti

Anyone who watches RT will know that it is the best news going.  They do in debth reporting not only on politics but on different places around the globe and not just 15 second spots.  Who else does this?  Not CNN or anyone else now.  Al Jazeera now has a problem with the U.S. being involved in perverting it.  RT does not so far show any of that.  Compare the quality and subjects brought up on RT to all others.  It make U.S. news look like a joke.  Ever since Ted Turner sold CNN its quality has gone down as have the subjects it will report on.  I love RT and I consistently watch it for real news and financial information as in the U.S. no one touches these subjects and will not call it straight.  This is a result of Bill Clinton signing the 1996 Telecommunications Act which wiped out a free press.  Just look at who owns the press now?  Do you think they will report on their own wrongdoings?  Let us hope that Al Jazeera once again regains its independence.  We need more real media doing real investigative truthful reporting. 

Ineda Name
Ineda Name

"why did Assange choose Russia, a country known for its harsh anti-journalist measures?"

Russia Today (RT) is not a Russian channel. It's an English-language international news channel, like CNN, BBC, or Al Jazeera, headquartered in Moscow with bureaus in DC, New York, Miami and Los Angeles. They've been carrying Thom Hartmann's show, The Big Picture, for a year or more.

Assange probably chose RT because it's the only news organization in the world willing to grant him editorial freedom.

RT Fan
RT Fan

THANK YOU! for pointing out the disingenuous, inaccurate, skewed "reporting" on RT in this post.  How absolutely ridiculous to even suggest that RT is "government controlled".  Tells you exactly what this hack is trying (and FAILING) to do.  Clearly not a journalist.

Ray
Ray

But RT is funded by the government. CNN, BBC Al Jazeera are not. 

Studiothree
Studiothree

Scratch BBC as well mate, definitely funded by the government. The public pay a license fee enforced by government. And government decides exactly how much funding from the license fee goes to the BBC.

Ray
Ray

scratch al jazeera

Now Trending

New York Concert Tickets

From the Vault

 

Loading...